Z wizytą w Pamukkale

Turcję mieliśmy zaplanowaną już od kilku miesięcy. Kupiliśmy ten wyjazd w ofercie przedsprzedażowej, dzięki temu mieliśmy większy wybór oferowanych wakacji. Ponadto w takiej ofercie ceny zazwyczaj są najniższe, zapłaciliśmy o 900zł/os mniej niż gdybyśmy kupili ten hotel w styczniu. Mieliśmy też gwarancję miejsc dla większej grupy. Pierwszy raz zdecydowałam się na wakacje z takim wyprzedzeniem, ale zdecydowanie nie żałuję. Chociaż przez ten długi okres czasu zdążyłam zwątpić w ten wyjazd (i hotel) kilka razy, to finalnie okazało się że był to jednak dobry wybór. Ale tak się chyba dzieje jeśli myślimy o danym wyborze intensywnie to zaczynamy mieć większe wątpliwości.

Turcja to piękny kraj. Chętnie wybrałam ten kierunek na wakacje i chętnie wybrałabym go ponownie. Tuż przed wyjazdem szukałam różnych opcji na zorganizowanie jakiejś wycieczki. Kilka razy sprawdzałam co ciekawego możemy zobaczyć w okolicy naszego hotelu. Moje największe zainteresowanie przykuło jedno z najbardziej niezwykłych miejsc w Turcji -Pamukkale. Znałam je już wcześniej i kilka razy żałowałam że nie pojechałam tam podczas mojej pierwszej wizyty w Turcji. Tym razem postanowiłam nie odpuścić! Wahałam się do ostatniej chwili, droga z naszego hotelu do Pamukkale była długa, a wycieczka zaczynała się o 4 rano. Jednak zdecydowałam się i teraz absolutnie nie żałuję.

Pamukkale to mała miejscowość w górach, która słynie z pięknych formacji skalnych w kolorze białym. Czym są te formacje i jak powstały? Wody termalne, które mają tu swoje źródła, uwalniały się stopniowo, tworząc białe -wapienne nacieki. Przy tak nierównym terenie powstały małe i większe tarasy oraz baseny z wodą termalną. Jeśli wybieracie się do Turcji w najbliższym czasie polecam Wam zobaczyć to miejsce. Jest ono wpisane na listę UNESCO i niestety niedługo ma zostać zamknięte. Turyści przyczyniają się do niszczenia tego terenu, a jest to unikatowe miejsce. Jeszcze kilka lat temu, kiedy była tam moja siostra mogła chodzić po całym terenie wapiennym, teraz jest już wytyczony szlak i nie można dotrzeć wszędzie. Mieliśmy szczęście, że mogliśmy spędzić tam ponad 3 godziny. Na miejscu wygląda to bajecznie. Zresztą zobaczcie sami na zdjęciach.

Zamknięta część

Jednak wycieczka do Pamukkale to nie tylko wapienne formacje, tuż obok znajdują się ruiny miasteczka Hierapolis. Te rzymskie pozostałości robią ogromne wrażenie. Jeśli macie na to czas pospacerujcie dookoła i przede wszystkim zobaczcie Teatr Rzymski, który jest najlepiej zachowanym obiektem w tym miejscu.

Pomiędzy ruinami a tarasami wapiennymi, możecie skorzystać z niezwykłej kuracji odmładzającej. Znajduje się tutaj Basen Kleopatry, zwany też Świętą Sadzawką. W basenie znajduje się krystalicznie czysta woda i ma właściwości odmładzające. Ponoć godzinna kąpiel potrafi odmłodzić ciało nawet o 10 lat. Jak widać na zdjęciach, nadal mam zmarszczki -innymi słowy: z kąpieli nie korzystałam. W wodzie są też zatopione antyczne kolumny, nawet jeśli nie macie ochoty się kąpać warto tu podejść aby zobaczyć jak wygląda woda. Dookoła są ławki i stoliki, z przyjemnością się tu odpoczywa.

Co myślicie o tym miejscu? Byliście już tutaj, czy może dopiero macie zamiar się wybrać? Ja jestem zachwycona! A teraz, jeszcze kilka praktycznych informacji.

Jak zorganizować wycieczkę do Pamukkale? Jest kilka sposobów na zorganizowanie wypadu do tego miejsca:

• Najprostszy i jednocześnie chyba najdroższy to zakup wycieczki u swego organizatora, najczęściej otrzymacie wszystko w pakiecie i nie będziecie się niczym martwić. Rezydent z biura, z którym przylecieliście powinien Wam wszystko wyjaśnić i oczywiście zareklamować wszystkie wycieczki, które posiada w ofercie. Koszt takiej wycieczki u naszego organizatora wynosił około 65 euro/os.
  • Tańszy sposób, to zakup wycieczki u organizatora lokalnego. Turcy uwielbiają się targować, więc tutaj możecie uzyskać cenę jaką tylko będziecie umieli wytargować. Najniższa stawka to 25 euro/os. Jednak uważajcie Turcy potrafią nawijać niezły makaron na uszy. Im niższa cena, tym mniej otrzymacie i jeśli nie dopytacie nawet tego nie zobaczycie, dlatego koniecznie uzgodnijcie czy wejściówki są w cenie; czy jest obiad, kolacja, a może oba posiłki; o której wrócicie i ile czasu spędzicie w Pamukkale i Hierapolis łącznie (najbardziej optymalny i wystarczający czas to 3,5h). Do tego dopytajcie też o przewodnika. Turkom wydaje się że Polacy rozumieją Rosyjski w 100%, dlatego mogą Was wcisnąć do rosyjskiej grupy, twierdząc że to Polska. Pamiętajcie na ulicy liczy się głównie SPRZEDAŻ. W tej opcji oszczędzacie kasę, jednak możecie stracić trochę nerwów i niepotrzebnie się stresować.
  • Inna opcja to wypożyczenie samochodu lub wynajmu taxi. Niestety nie znam cen wypożyczenia auta, ale jeśli chodzi o prywatną taksówkę słyszałam o cenach 250 euro/auto. Jeśli jesteście większą grupą może to być ciekawa opcja i kosztować Was wcale nie dużo drożej niż wycieczka od organizatora. Gdybyście się zdecydowali jednak na wynajem auta, ostrzegam -Turcy jeżdżą jak szaleni, uważajcie na drogach!

Dodatkowe wskazówki

• Koniecznie zobaczcie Teatr w całej okazałości -wejdźcie na górę (nawet jeśli stwierdzicie że widać go dobrze z dołu).
  • Na tarasach wapiennych nie ma cienia. Weźcie czapkę oraz krem z filtrem i nasmarujcie ramiona zanim spalicie się w pełnym słońcu.
  • Bilet na kąpiel w Basenie Kleopatry możecie kupić na miejscu. Nie warto płacić wcześniej, jeśli nie jesteście pewni czy będziecie chcieli skorzystać.
  • Toalety i miejsce do przebrania znajdują się tylko i wyłącznie przy Basenie Kleopatry.
  • Po Pamukkale można chodzić tylko boso -weźcie plecak lub torbę na swoje buty.
  • Wstęp do Pamukkale -około 35 tureckich lir, godzinna kąpiel w Basenie Kleopatry -około 30 tureckich lir, teatr -za darmo.
  • Na miejscu za bilety pobierane są opłaty głównie w tureckich lirach. Wymiany waluty są bardzo niekorzystne.