Z Tel Aviv do Jerozolimy -poradnik

Wycieczka do Jerozolimy w pewnym momencie była dla nas oczywistością. Koniecznie chcieliśmy się tam wybrać, wyjazd zaplanowaliśmy z samego rana. Wstaliśmy około 7 i po godzinie 9 byliśmy już w drodze do Jerozolimy. Najlepszym transportem z Tel Aviv do Jerozolimy okazał się autobus. Koszt biletu na osobę w jedną stronę to mniej więcej 16 szekli. Dopiero w samej Jerozolimie dowiedzieliśmy się, że wypożyczenie auta w Izraelu wcale nie jest drogie. Więc jeśli wybieracie się do Izraela na dłuższy pobyt to warto się zastanowić nad wynajęciem samochodu na 2-3 dni. Tym bardziej jeśli podróżujecie w więcej niż 2 osoby. Izrael jest mały, więc koszt paliwa nie będzie wysoki. Z racji tego, że nie planowaliśmy tej podróży, nie myśleliśmy o takich kwestiach. Drugi plus wynajęcia auta to łatwiejsze i jednocześnie szybsze poruszanie się po kraju.

Kiedy wysiedliśmy na dworcu centralnym, ruszyliśmy w kierunku Starego Miasta. Stwierdziliśmy że po drodze dowiemy się jak daleko znajdują się najważniejsze punkty, które chcieliśmy zobaczyć. I tutaj uprzedzam, że to nie jest 10 minut. Łącznie dojście do Bramy Starego Miasta zajęło nam jakieś 35 minut. Warto podkreślić, że centrum miasta to nie to samo, co Stare Miasto otoczone murami. Mimo to, byliśmy zadowoleni, że jednak wybraliśmy spacer. Po drodze mieliśmy okazję zajrzeć na targ, a droga z dworca do Starego Miasta była ciekawa.

Kiedy dotarliśmy do głównej bramy Jetta Gate i weszliśmy na teren Starego Miasta otoczonego murami ruszyliśmy z mapą w kierunku najważniejszych punktów. Otóż dosyć szybko okazało się, że mapa w zupełności nie jest nam potrzebna, a najprzyjemniejsze zwiedzanie tego terenu to po prostu możliwość zgubienia się i spacerowania wśród wąskich uliczek miasta. A przy uliczkach pełno straganów z przeróżnymi produktami, oczywiście głównie pamiątkami. Natrafiliśmy też na niesamowite stragany np. z przyprawami. Będąc na takim straganie musiałam znaleźć coś, co przywiozę ze sobą do Polski. Biorąc pod uwagę fakt, że podróżowaliśmy z bagażem podręcznym obawiałam się, że przyprawy mogą nie przejechać przez bramki lotniskowe, dlatego obstawiliśmy herbatki. Dziś oczywiście żałuję, że nie kupiłam większej ilości herbat, bo cynamonowa, którą przywieźliśmy jest przepyszna.

Jerozolima to święte miejsce wielu religii. Najważniejsza świątynia chrześcijańska to Bazylika Grobu Świętego, czyli miejsce najważniejszych wydarzeń w ziemskim życiu Jezusa Chrystusa -ukrzyżowania i zmartwychwstania. Najciekawszym faktem jest to, że świątynia została rozdzielona pomiędzy poszczególne odłamy religii chrześcijańskiej: katolików, prawosławnych, Ormian, Koptów, Etiopczyków i Syryjczyków. W związku z tym nie należy do żadnego odłamu chrześcijaństwa w całości, a poszczególne ołtarze i kaplice są wystawione przez innych wiernych, co najlepsze w tym wszystkim -opiekę nad Bazyliką sprawują Muzułmanie!!! Brzmi jak jakaś abstrakcja, ale właśnie tak jest. Wewnątrz świątyni można spostrzec, że Bazylika wydaje się zaniedbana, a szczególnie już w miejscach które można by uznać za „wspólne” i nad którymi czuwają muzułmanie. Początkiem świątyni jest Golgota, która -wbrew ogólnym opiniom- nie była górą a skałą. Po wejściu do świątyni ukazuje się Kamień Namaszczenia, na którym zostało złożone ciało Jezusa zdjęte z Krzyża. Wszyscy wierni zatrzymują się przy skale i modlą się dotykając jej. W centralnym punkcie Bazyliki znajduje się Grób Święty, do którego oczywiście ustawia się ogromna kolejka wiernych. To miejsce pochowania Jezusa. W Bazylice jest pełno turystów, wszyscy kierują się głównie do Grobu, to najważniejsze miejsce wielu pielgrzymów.

Mieliśmy okazję również zobaczyć miejsce najważniejsze dla wiary Żydowskiej, czyli tak zwaną Ścianę Płaczu. Jest to pozostałość po Świątyni Jerozolimskiej. Warto w tym miejscu wspomnieć, że miejsca takie jak synagogi są miejscami do odprawiania nabożeństw, ale nie mają statusu świątyni. Dlatego właśnie Ściana Płaczu, jako pozostałość po miejscu gdzie przechowywano kamienne tablice z Dziesięciorgiem Przykazań, ma tak ogromne znaczenie. Wierni podchodzą do muru twarzą i w ten sam sposób odchodzą. Podczas modlitwy często wciskają w mur karteczki z prośbami do Boga.

W oddali widać Kopułę Skały. To z kolei najświętsze miejsce wyznawców Islamu. Kopuła powstała w miejscu, gdzie według wiernych dokonało się wniebowstąpienie Mahometa. Całe wzgórze jest otoczone dodatkowymi murami, a wejścia są chronione przez żołnierzy izraelskich. Na teren świątyni można wejść tylko w określonych godzinach. Jeśli chcecie zobaczyć Kopułę Skały z bliska warto wcześniej dowiedzieć się o której godzinie brama będzie otwarta i kiedy wpuszczają tam wiernych. Miejsce te jest szczególnie unikane przez Żydów. Warto wspomnieć, że wewnątrz znajduje się też miejsce kultu Jezusa. Muzułmanie wierzą, że Jezus był prorokiem.

Jerozolima to miasto szczególne, tutaj w każdej dzielnicy jest zakorzeniona inna wiara. Jedyne takie miejsce na świecie, gdzie tak wiele religii posiada miejsce swojego kultu. To niesamowite przeżycie być tam i widzieć miasto żyjące swoją codziennością.